Sedih dalam Gembira

20 06 2009

Hari ini saya diuji lagi. Tapi saya bersyukur. Saya sudah lama tidak merasa diri saya diuji Allah sejak kebelakangan ini. Mungkin ada tapi saya tidak perasan agaknya. Baru saya ingat ujian perasaan, yup, diuji perasaan. Tapi saya rasa itu kurang sikit sebab berbentuk dalam hati, cuma kita jangan terlalu fikirkan tentang perasaan itu. Tapi apa yang berlaku pada saya dua jam yang lalu melibat diri saya dan orang lain.

Saya kemalangan. Itulah yang berlaku tadi. Alhamdulillah saya tiada apa-apa kecederaan. Pagi tadi lebih kurang jam 10.15 pagi, saya memandu kereta ditemani adik saya Nurul Huda ingin pergi ke Bandar Tun Razak (BTR adalah pekan kecil di kampung saya bukan di KL) untuk beli pendrive sebab pendrive saya baru hilang 2 hari lepas  . Sebenarnya saya baru dapat lesen sebulan yang lalu. Nak dijadikan cerita, ketika saya ingin membelok ke arah jalan masuk ke BTR, kereta saya dihentam oleh sebuah motorsikal. Nasib saya agak baik, penunggang motosikal tersebut tiada apa-apa kecederaan, cuma luka sedikit dikepala dan tiada apa2 yang patah riuk. Tapi agak menggerunkan saya.Menurut perkiraan saya kemungkinan besar penunggang terbabit, kecederaan di kepala cuma diluar dan tiada gegaran otak sebab penunggang tersebut boleh bangun selepas kemalangan. Motorsikal dia agak teruk dan kereta saya juga agak teruk. Bumper dan bonet hadapan kemek serta lampu sebelah kiri pecah. (Abang Fauzi, maafkan lily ye….. Semua perkara ini diluar kuasa lily, semua telah ditentukan Allah) Saya yakin ketika memandu tadi saya sudah cukup berhati-hati.

Saya tidak tahu apa yang ingin saya lakukan sekarang. Mungkin kemalangan ini kecil. Tapi pengajaran amat besar dalam hidup saya. Mak saya cakap, ayah saya cukup risau bila ada kawan ayah bagitahu saya kemalangan, dia amat kelam kabut. Tapi saya tak ada apa-apa sebenarnya. Saya tahu ayah saya amat sayang pada saya dari kerisauannya. I love u so much dad. Saya amat takut dimarahi ayah. Berdebar saya waktu tunggu ayah saya datang ke tempat kejadian, sebab ayah saya seorang yang agak panas baran. Tapi bila datang tadi dia cuma cakap “macamana boleh jadi macam ini”. Huh nasib baik.Tapi apa yang bakal saya terima dari ayah dan abang fauzi saya tidak tahu. Mungkin saya tidak dibenarkan membawa kereta  lagi dan saya tidak dibenarkan pinjam kereta abang fauzi bila saya di kampung. Sedihnya….

Pertama kali saya ke balai polis. Seperti orang yang bersalah, saya buat report. Erm, saya tak salah sebenarnya. Lepas itu apa yang saya risau adalah Lesen P saya bakal digantung. Harapan saya semoga perkara itu tidak terjadi pada diri saya. Saya serahkan segalanya pada Allah. Baru sebentar tadi seorang polis dari bahagian trafik Muadzam Shah, telefon saya. Dia sarankan saya dan ayah supaya selesaikan kes ini diluar dan laporan polis yang saya buat akan ditarik balik. Semuanya untuk selamatkan Lesen P saya. Alhamdulillah. Sekurang-kurangnya saya ada penyelesaian lain.

Saya masih ‘traumatized’. Saya harap saya tidak takut nak memandu lagi. Saya amat syukur pada Allah. Pengalaman hari ini banyak menyedarkan dan mengajar diri seorang yang bernama Lily Rizana. Saya sedar tanggungjawab. Mestila, selepas ini saya kena tolong Abang Fauzi untuk baiki kereta dia yang rosak tu. Tak apala saya korbankan sedikit gaji saya bulan ini. (Tapi adakah saya tidak akan pergi Lumut bulan hadapan? Saya harap tidak, kerana saya amat rindukan kawan baik saya Ani dan anaknya). Saya sedar yang ayah saya sangat sayangkan saya walaupun anak dia yang seorang ini sangat degil dan keras kepala yang teramat sangat. (hehehe) Saya rasa ini pengajaran buat saya supaya tidak merendahkan orang lain. Selepas dapat lesen saya selalu ejek adik saya Muhammad Hakim yang saya lagi terror bawa kereta dari dia sebab lepas ujian JPJ, sedangkan adik saya cuma ada lesen agung sahaja. Itulah akibatnya. Saya kena minta maaf pada adik kot mungkin dia tidak puas hati. Saya syukur, Allah mengingati diri saya insan yang tiada nilai apa-apa sebagai manusia yang sangat kerdil dengan ujiannya kali ini.

SEDIH kerana saya kemalangan dan menyusahkan orang lain, tapi saya GEMBIRA dengan ujian ini, satu tarbiyyah dari Allah. Ujian dan kecelakaan akan menguatkan kita mengimani Qada dan Qadarnya. Syukur padaMu.

LilyRizana

1.30tengahari

Kedai Celik Komputer (Kedai Abang Fauzi)

Tindakan

Information

2 responses

21 06 2009
k.ct

cian lily…sbr eh..jgn trauma2 lg….k.ct mlm2 mmg tdo awal tuh yg x tunggu lily siap…sorry eh

23 06 2009
harz

sabar itu sebahagian drpd iman.

“Allah sentiasa beri yg teraik kpd hambaNya yg tahu berfikir”

Tinggalkan Jawapan

