Kawan Saya Dah Tak de…

12 08 2009
Ani dan Lily

Ani dan Lily

Lily sedih lagi… Saya tahu kesedihan saya tidaklah seberapa berbanding insan lain yang begitu terasa atas kehilangannya, suaminya, ibubapanya, anak-anaknya dan juga adik beradik yang lain.

Minggu ini saya bercuti lagi (mentang-mentang off banyak). Cuti yang tidak dirancang. Malam selasa yang lalu terima satu panggilan kecemasan. Pagi Rabu semalam terus ambil emergency leave balik kampung. Terima kasih kawan-kawan sekerja yang begitu memahami diri ini (terima kasih untuk anak cikgu Robil (Balqis Restu Maya ) sebab sudi gantikan night call lily malam ni. Juga tak lupa Pak cik Khalid dan Abang Salihin, kesian pak cik dan abang kena berkerja dua orang lagi minggu nie.. tak pen anti lepas raya adik kena kerja sorang-sorang, lagi kesian tau…)

Bukan Kehendak Kita

Tak sangka saya, bulan lepas adalah kali terakhir saya akan bertemu dengannya. Hati saya begitu mendesak dan mendesak saya untuk pergi ke pantai. Saya tak nak ke tempat lain, Port Dickson ke yang lebih dekat, tapi saya nak ke Lumut jumpa Ani. Sungguh saya tak sangka semua ini adalah petanda itu kali terakhir saya berjumpa dengan Ani.

Sahabat Selamanya

Sahabat Selamanya

Rohani Bt Abu Hassan (04.01.1987-11.08.2009) Allah lebih sayangkan kamu Ani. Sempat Ani merasa kebahagiaan rumahtangga, tapi tak sangka Cuma sekejap. Kehidupanmu sudah terlakar di Luh Mahfuz begitu Ani. Semuanya bukan kehendak kita yang masih hidup. Ani…Lily sayang sangat pada Ani. Semoga Allah tempatkan Ani bersama para solihin. Lily masih ingat lagi Ani masakkan tom yam udang untuk lily. Lily dah kenyang masa tu tapi Ani masukkan semua udang dalam mangkuk lily. Sejak kahwin Ani dah pandai masak. Lily sedih sangat bila ingat itu adalah kali terakhir lily akan makan masakan Ani. Tak dapat lupa lily pada rendang hati yang Ani masak, sedap sangat. Tak dapat lupa sewaktu lily bermain perut Ani yang sarat tu, merasa gerakan baby dalam perut tu Ani cakap pada lily… “Lily kalau aku meninggal macam mana ye?”… Ani lily tak sangka Ani dah merasa tandanya ketika itu. Bagai semalam kita baru jumpa, tak sangka hari ini Ani dah tak de… Ya Allah ampunkan dosa sahabatku yang sangat baik ini. Ani tak sangka lily gurauan kita bersama bulan lalu adalah kali terakhir. Ani tak sempat tengok Lily kahwinkan? Semoga doa Ani pada lily bulan lepas Allah makbulkan “ Lily aku doakan jodoh kau dengan dia…terima orang yang sayang kita tau”… Ani dah tak de… Ani macam kakak lily…Lily sayang sangat pada Ani.

Kawan tanpa syarat.

Ani merupakan kawan saya dari kecil lagi. Kami membesar bersama, nakal sama-sama, masa sekolah tadika kami suka main pondik-pondok. Ingat lagi saya adalah seorang yang cenggeng (cepat nangis) masa kecil. Ani ibarat defender saya. “Ooo korang ejek dia ye, korang ingat korang tu bagus sangat ke!” marah Ani pada budak-budak lelaki yang mengejek saya. Masih ingat lagi kami pecahkan telur tembelang dekat rumah Mak cik Milah. Ingat lagi terasa Ani dengan saya ketika ada kenduri perkahwinan Abang “ Lily…ko tak nak kawan aku ye bila sepupu datang. Takpe aku ingat lily”…. Hehehe kelakar sangat bila ingat masa kecik-kecik dulu. Ani suka pakai seluar pendek paras lutut. Mesti kami waktu tu comel… Sampai kami berusia 12 tahun, kami selalu bermain. Segala permainan budak-budak kampung kami main, galah panjang, zero point, jengket-jengket. Paling tak dapat lupa bila kena marah dengan arwah Pak cik sahak sebab nak main api nak goreng telur dan bakar ubi. Macam-macam perangai kami waktu tu. Belum lagi bila musim buah. Panjat pokok, siap buat ran atas pokok sebab senang nak makan buah manggis. Main pondok-pondok dalam reban ayam….ish macam-macam permainan kami waktu tu. Bila ada orang buat kenduri kawin, sibuk kami mintak inai dari mak cik-mak cik sebab nak pakai inai, lepas tu bila dah berinai main kawin-kawin pulak. Kelakar sangat. Ingat lagi masa umur sepuluh tahun kami berdua dapat basikal dari parents masing-masing. Kami pergi sekolah sama-sama, balik dari sekolah agama terus keliling kampung. Seronok sangat zaman budak-budak dulu. Kegemaran saya dengan arwah Ani sama. Kuat makan asam. Makan jeruk kelubi dengan garam dan ‘mencolek ‘ buah pauh (sejenis mangga) dengan sambal kicap gula, letak cili, belacan dan asam jawa. Sampai kami besar, pantang jumpa kalau kena masa tu musim buah pauh, ‘mencolek’ lah aktiviti kami.  Tak sangka arwah pergi dulu dari kedua ibu bapanya.

Perkahwinan Ani dan Abg Firus

Perkahwinan Ani dan Abg Firus

Saat Pernikahan Ani

Saat Pernikahan Ani

Ani berkahwin awal. Ani bersekolah sampai tingkatan 4. Waktu itu saya sangat sedih, kanapa Ani tak pentingkan cita-cita. Tapi kesedihan saya cuma dalam hati sahaja tak pernah saya luahkannya. Pasti ada hikmahnya. Ani berkahwin dengan Abang Firus atas pilihan orang tua. Saya ingat lagi saya bertanya padanya “ko yakin ke dah nak kahwin Ani?”  jawab Ani “Separuh-separuh”. Saya tanya lagi “Ko cinta ke pada bakal suami ko nie?” Jawab Ani “Entahlah Lily”. Sebagai seorang sahabat saya hanya mendokan yang terbaik. Alhamdulillah cinta Ani pada Abg.Firus muncul setelah berkahwin. Abg.Firus sangat baik pada Ani dan sangat kasih pada Ani. Ani kata syukur sangat dia berkahwin dengan Firus. Beza umur Ani dengan Abg.Firus 14 tahun. Bila saya jumpa Ani bila balik kampung atau ke rumah Ani di lumut, saya belajar untuk merendahkan status dan merendah diri. Kalau nak ikutkan status pendidikan, apalah sangat yang ada pada Ani. Tapi siapapun dia atau siapapun saya, kami adalah sahabat baik. Berkawan tanpa syarat, itu yang saya belajar dalam persahabatan saya bersama Ani. Terimalah seseorang seadanya. Ani bukan sesiapa tapi dia adalah manusia. Naluri yang bernama MANUSIA itu tetap sama, tak kira apapun statusnya dalam masyarakat. Tak kiralah dia seorang doctor, tukang cuci ataupun suri rumah, hakikatnya kita adalah manusia dan hamba Allah. Nilaian Allah pada hambanya yang bernama manusia adalah iman dan taqwa. Wahai Lily berkawanlah dengan seseorang itu tanpa syarat…

Anak Angkat

Saya mangharapkan nasib anak-anaknya terbela. Atas pemergian Ani, Abg.Firus telah kehilangan sebuah keluarga yang bahagia. Bagaimanalah Abg.Firus ingin memulakan kehidupan tanpa seorang isteri di sisi. Bila balik rumah, sunyi sepi. Mengikut keinginan Arwah Ani, dia ingin bayinya yang baru lahir 1 Ogos lalu di jaga dan di asuh oleh kakaknya yang telah berumahtangga selama 4 tahun tapi masih belum dikurniakan cahaya mata. Semuanya ada hikmahnya. Manakala anaknya yang sulung yang berusia 5 tahun dijaga di kampung oleh opah dan tok wannya. Tak apelah kedua-dua beradik ini secara tidak langsung juga anak kepada saya. Saya berjanji pada diri saya, saya akan menyayangi anak-anak Ani sebagai tanda persahabatan dan kasihnya saya padanya. Anak-anaknya adalah anak saya, juga sebagai mengikut sunnah Rasulullah supaya belas dan kasih pada anak yatim. Walaupun Ani dah tak ada, saya berjanji akan sentiasa menjenguk kedua ibubapa Ani setiap kali balik kampung, sekaligus menjenguk Alesya yang akan tinggal di kampung bersama opahnya. Alesya Balqis dan Hani Nurdayana, umi berjanji akan menyayangi kamu berdua sebagai tanda persahabatan umi dan arwah ibu yang takkan terputus sampai bila-bila. Semoga kalian berdua menbesar sebagai anak yang solehah untuk abah dan arwah ibu.

Alesya Balqis dan Cik li di Teluk Batik

Alesya Balqis dan Cik li di Teluk Batik

Alesya Balqis

Arwah Ani cakap, perangai Alesya macam saya, tarikh lahir kami pun dekat-dekat. Saya lahir pada 20.11.1987, Alesya lahir pada 19.11.2004. Kami berdua suka main air. Hehehehe… ingat lagi main kejar-kejar dengan Alesya kat tepi pantai dulu. Saya selalu dengar Ani cakap pada Alesya belajar pandai-pandai macam cik lily. Mungkin arwah juga sayang pada saya juga.

Hani Nur dayana

Hani lahir pada 1 Ogos 2009. Arwah Ani tak sempat pun mendukung apatah menyusukan bayi kecil ini. Selepas bersalin, arwah mengalami komplikasi paru-puru dan terus di tahan di ICU selama 11 hari hingga arwah menghembuskan nafas terakhir lebih kurang pukul 9.30 malam 11.08.2009. Kasihan Hani. Namanya adalah nama arwah. Bayi kecil yang mulus ini arwah tinggalkan sebagai kenangan buat kami. Menyebut namanya akan mengenangkan kami pada arwah.

Menginsafkan

Beberapa peristiwa yang berlaku pada saya dalam beberapa minggu ini sangat menginsafkan. Minggu lepas soal jodoh. Minggu ini soal mati. Minggu-minggu yang akan datang masih tidak kita ketahui. Soal jodoh, rezeki, ajal dan maut serta ujian adalah sesuatu yang berada diluar kawalan kita. Jodoh perkara yang kita tidak tahu, bercinta dengan orang lain, boleh jadi menikah dengan orang lain. Ajal dan maut bukan kita tahu bila kita akan mati, buah kelapa muda boleh jatuh, inikan pula manusia. Yang penting sebagai seorang manusia dan hamba Allah kita harus bersedia. Rezeki dan ujian pun kita tidak tahu apakah takdirnya buat kita. Kita hanya merancang apa yang kita inginkan, tapi akhirnya kita tidak tahu apa yang akan jadi. Bila menelusuri kehidupan Ani, menginsafkan saya. Jodohnya dengan Abg Firus, datang bukan atas kehendak Arwah Ani, bukan kehendaknya akan berumah tangga pada usia semuda 17 tahun. Kematiannya tak disangka-sangka. Usianya masih muda, 22 tahun, tapi telah terlakar bahawa kehidupanmu begitu Ani. Sempat juga Ani merasa kebahagiaan rumahtangga dan mempunyai cahaya mata yang comel-comel. Tapi lily terkilan Ani tak sempat tengok Lily kahwin….Semoga doa Ani pada lily dimakbulkan Allah. Semoga Ani diampunkan segala dosanya dan dirahmati Allah. Ani kita telah terpisah oleh hijab barzakh penghubung ke alam akhirat. Semoga persahabatan kita kekal untuk selamanya. Lily berjanji akan sayang pada anak-anak Ani. Lily sayang Ani…

Tindakan

Information

One response

14 08 2009
harz

semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya..ameen!

Tinggalkan Jawapan

