Bakal Mahasis-buk

20 08 2009

Alhamdulillah. Itu sahaja kata-kata yang dapat dilontarkan bila tahu keputusannya semalam. Lily dapat tawaran sambung belajar. Actually saya tak terfikir akan dapat. Febuari lalu saya ada menghantar permohonan melanjutkan pelajaran secara jarak jauh di UITM dan Open University. Saya amat mengharapkan agar dapat sambung di UiTM sebab dekat dan kos yang murah. Tapi malangnya permohonan saya tidak berjaya sebab kurang pengalaman berkerja (syarat universiti sekurang-kurangnya 1 tahun pengalaman). Paling kecewa bila review balik syarat kemasukan tak mention pun tentang pengalaman, jadi sebab itu mintak. Bila tahu tak dapat tu sangat sedih, sebab letak harapan tinggi untuk sambung secepat mungkin. Bila check status kemasukan untuk Open U, mesti kata permohonan saya sedang diproses. Ermmmm…. selepas tu jadi malas nak harap apa-apa dan saya teruskan kehidupan seperti biasa. Sedih jugak waktu tu, larikan diri dari rumah sewa… hehehe…ikut perasaan la lily nie…tapi cepat-cepat remind kat diri sendiri supaya bersangka baik dengan Allah. tak semua yang kita nak akan dapat, pasti ada hikmahnya.

Open University Malaysia

Semalam (20 Ogos 2009) saya teringat untuk check status permohonan, alhamdulillah permohonan berjaya. Sebenarnya saya dah hantar application baru (course Bachelor of Psycology) sebab terasa macam permohonan bulan februari lepas tak dapat. Tapi bila dah dapat saya lupakan hasrat nak sambung dalam degree psikologi. Open U pun Open U la. Sebenarnya bagus jugak belajar kat sini. OUM dah dapat MQA dan akreditasi dari LAN serta silibus dan soalan peperikasaan yang di guna pakai menggabungkan silibus dan soalan dari 13 IPTA. Waktu belajar lebih fleksibel sebab ikut kesesuaian bagi orang yang berkerja macam saya. Cuma yuran agak mahal. Setahun saya kena sediakan lebih kurang RM 5000. Saya ditawarkan untuk mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Keselamatan Pekerjaan dan Kesihatan Persekitaran dengan Kepujian (Bachelor of Occupational Safety and Enviromental Health Management with Honours). Tempoh 4 tahun insyaAllah kalau tiada apa-apa masalah. Kahwin? Nanti kot….. hehehe…Bukan apa, kalau dah sampai jodoh kahwinlah saya, study bukan penghalang, apa yang penting kerjasama…. bukan la… apa yang penting boleh balance antara kerjaya, rumahtangga dan pelajaran. InsyaAllah…

Mahasis-buk

Lily bakal mahasis-buk. Mungkin tapi itulah pengorbanan untuk ilmu. Doakan application untuk mendapatkan cuti tanpa rekod diluluskan PPUM. Tak sabar rasanya nak masuk kuliah semula. Saya dapat tawaran untuk kemasukan September akan datang, tapi saya mohon penangguhan ke Januari 2010, sebab nak manage jadual dan uruskan banyak perkara sebab tawaran ni datang tanpa saya duga. Tak prepared langsung takut kelam kabut nanti. Saya mesti kuat untuk taklifan ini. Kena banyak sabar, banyak doa, banyak dekatkan diri dengan Allah, banyak berkorban.  Mudah-mudahan jalan yang saya tempuh ini akan mendatangkan kebaikan untuk diri saya, keluarga, sahabat, agama dan Ummah satu hari nanti. Ameen.

Salam Ramadhan buat semua…. Selamat menempuhi Madrasah Ramadhan, semoga Ramdhan kali ini akan mentarbiyyahkan hati-hati kita semua….

salam cinta dan kasih sayang sesama musleem.

LilyRizana

Jumaat (30 Syaaban)

Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

